fredag 2 december 2011

Hur jag syr en overall med infodring, dragkedja på metervara och bandkantad luva

Tänkte dela med mig av mitt sätt att få ihop en bandkantad luva med en dragkedja på metervara och infodring. Finns säkert bättre sätt. Men så här gjorde jag. :-)

 Börja med att sy ihop luvan.
 Stryk på mellanlägg där dragkedjan ska sitta och på infodringarna. Sy ihop axelsömmarna.
 Infodringen bör vara så pass bred så att den täcker över dragkedjans sömsmån med en cm.
 Byt pressarfot till en som är gjod för dragkedjor och ställ stygnlängden på 3. Här byter jag nål till en universal eftersom jag är rädd om mina jerseynålar.
 Sy fast drakedjan, mellan infodring och framstycket.
 Nu sitter dragkedjan mellan infodring och framstycket
 Gör likadant på andra sidan.
 Klipp ett jack på framstycket på båda sidor. Som ett upp och ner vänt Y

 Nåla och sy ihop framstycket som är kvar.
 Så här blir det då.
 Sy fast infodringen med en stickning. Jag flyttade nålen så att den sydde långt åt höger så att jag kunde följa dragkedjans kant för att få stickningen rak och fin. Gör likadnat på andra sidan.
 Sy några gånger över dragkedjan för att fästa den. OBS använd inte jerseynålen. Nålarna går lätt sönder eller bryts när man kör över dragkedjan.
 Så här ser det ut på baksidan nu.
 Och så här ser det ut i halsen.
 Sy fast bandkanet på luvan första varvet. Detta var jätte svårt att fota så jag har fler bilder så kanske någon ger ett ljus. :-)

 Jag har lagt velour kanterna kant i kant och låter kantbandet sticka ut.
 Ihopsytt. Sy nu fast kantbandet med en tvillingnål så nära dragkedjan som du törs.
 Sy förstärkningar för att hålla dragkedjan på plats och för att fästa tvillingsömmen.
 Sådär då var det bara resten kvar. :-)
resultatet. :-)

2 kommentarer: