fredag 25 november 2011

Funderar

Det är mycket debatt om barnkläder och dess utformning just nu. Senast här om dagen var det med på plus om skillnader mellan tjej och killjeans. Mina kläder ska passa båda könen lika bra. Dock har jag en smalare variant också. För smalisar av båda könen. :-)

Det jag funderar mest på är detta med cl. Storlek 80 cl ska ju passa ett barn som är 80 cm lång. Detta stämmer inte alls på köpekläder iaf. Är mitt barn 84 cm lång så måste jag köpa 92 i storlek för att de ska passa på längden. Tilda som är 5 år och runt 104 cm lång har just nu 116 på köpebyxor och de finns det ingen växmån i utan växer hon 1 cm till så är de försmå.
När jag gjort mönster till mina kläder så har jag försökt göra dem som köpekläder. Allt för att kunden ska ha det lättare när de beställer. Men jag tycker egentligen att det är fel. Cl är fortfarande cl och det utgår från barnens längd. Sen kan man  ha bredare eller smalare modeller, men längden ska vara densamma.

Så nu tänker jag på om jag ändå ska göra om mina mönster (igen) och göra dem till riktiga cl storlekar. Alltså man beställer storlek efter hur långt barn man har. Fördelen med det är att om man bara vet hur lång ungen är så kan man få rätt storlek. Nackdelen är att få ut det till kunden. Att förklara. En annan nackdel är hur jag ska göra övergången. Jag har ju kläder redan som är märkta med en viss storlek. Då kan jag inte bara ha nya storlekar plötsligt.
Ja det tåls att funderas på.
Hur tycker Ni?
Jag är jätte tacksam för respons i frågan. :-)

2 kommentarer:

  1. Det är ju olika från land till land. I Sverige är strl så att du har strl.86 fram till dess att du är 86 cm, då får du byta till strl.92, fast du inte är 92 cm. I t.ex. Danmark har de som du tänker, när du är 86 cm börjar du använda strl.86 och byter inte till strl.92 förrän du är 92 cm. Jag skulle inte välja att byta storlekssystem för jag tror det kommer förvirra kunderna.

    SvaraRadera
  2. Ha som du har, om du vill vara på säkra sidan så gör en flik med storlekar och hur långa ben, armar, osv de passar för.

    Köpte Gretas vinteroverall i somras i Danmark. Där har de en förkärlek att skriva ålder i storleksrutan. Lätt, för alla fyraåringar är ju lika långa...

    SvaraRadera