tisdag 14 juni 2011

linne

Ett tight linne där jag utgick från klänningen jag sydde i samma tyg. Jag har tagit in den i ärmhålen och gjort den rakare. Den blev tight. :-) Men nu vet jag också att jag fått till klänningens ärmhål utan att behöva sy en likadan klänning till.
Jag testade en annan variant på kantningen av ärmhålen också. Jag sydde ihop linnet helt och sen kantade jag runt som om jag inte hade sytt ihop det. Sen när jag kommit runt så överlappade jag kantbandet ca 1 cm och sydde ihop det med en täcksöm. Sen vek jag ner kantbandet som vanligt och sydde med raksöm. Det var pillrigt men blev bra. Jag slapp bestämma innan hur långt kantband jag behövde utan kunde dra på känsla som jag brukar. Och ändå slapp jag få en ful knölig ihopsydd kant i ärmhålet som det blir om man bandkantar innan man sytt ihop sidsömmen. Hoppas någon förstog. :-)

Tyget är från jny.
Tyget till byxorna är från textilhuset, applikationerna är samma tyg som jag bandkantat linnet med från jny.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar